Abonneren  Inloggen

Amherst Label wint “Best-in-class” voor etiket Baxter Brewing Co.

29 januari 2025

Tijdens de 2024 TLMI Printing Excellence Awards ontving Amherst Label binnen de categorie alcoholische dranken de Best-in-class-prijs voor het 13 Below Cold IPA-etiket voor Baxter Brewing Co. De jury prees de uitstraling, met name het hoge contrast van de zeer goed dekkende witte print op de gemetalliseerde folie. En het tactiele 3D-gevoel dat ontstaat door de ruwe textuur van de matte UV-lak. 

Het etiket werd geprint op een MPS-Domino hybride pers. ‘Om een bekroond etiket als '13 Below' te creëren, is een combinatie van samenwerking, creatief ontwerp, technische expertise en kennis van printtechnologie nodig’, aldus Shane Beaton, Account Executive bij Amherst Label, en Devin Smith, Sales Marketing Manager bij Baxter Brewing Co.

Amherst Label en Baxter Brewing Co. werken al samen sinds 2022, toen de ambachtelijke brouwerij op zoek was naar een nieuw printbedrijf voor hun etiketten in kleine oplagen. Inmiddels print Amherst jaarlijks meer dan een half miljoen etiketten voor bieren van Baxter, zoals Window Seat, Lady Sasquatch, Yeti Sasquatch en Coastal Storm.

Van ontwerpconcept tot realiteit

Devin Smith van Baxter Brewing Co. legt uit dat “13 Below” Cold IPA is ontwikkeld omdat het bedrijf 13 jaar actief is. ‘Het etiket toont de hemel op een koude winternacht. Iemand stelde voor om het noorderlicht erbij te betrekken, wat een perfect idee was. Alles kwam samen toen we het noorderlicht boven de berg en boomsilhouetten op de voorgrond toevoegden.’

Voor Baxter was het belangrijk dat het noorderlicht opviel, wat leidde tot een gezamenlijke brainstormsessie waarbij de twee teams keken naar ondergronden die Amherst eerder had gebruikt op de Domino hybride pers. Uiteindelijk kwamen ze uit op de reflecterende gemetalliseerde folie. ‘Dit etiket is veel beter geworden dan ik me had kunnen voorstellen’, zegt Smith. ‘De reflecterende folie, het geprinte kleurverloop en de tactiele coating die we aan alle etiketten toevoegen – alles kwam perfect samen.’

Beaton voegt eraan toe: ‘De matte UV-textuurvernis versterkt de uitstraling van het etiket nog meer. Het helpt ook bij het aanbrengen van de etiketten op de blikjes in hun snelle productielijn. Dit gaat veel soepeler dan bij andere afwerkingen, en de etiketten worden stevig aangebracht.’

De juiste printer voor de taak

Omdat het '13 Below'-etiket in een beperkte oplage werd geprint, was het kiezen van de juiste printtechnologie een belangrijke afweging. Het moest immers het gewenste etiketeffect opleveren én kosteneffectief blijven voor de ambachtelijke brouwerij. ‘In het grote geheel was het een kleine oplage, iets kleiner dan sommige andere oplagen die we voor Baxter hebben gedaan’, aldus Beaton. ‘Het ging om 7.000 etiketten, maar ze combineerden die met 3.000 etiketten voor een ander artikel. Het totaal van de oplage kwam dus uit op 10.000 etiketten. Het is een etiket van 12,7 x 20,3 cm en we printten er twee naast elkaar, wat neerkwam op een krappe 1400 meter, zo'n 30 meter per minuut.’

De keuze viel op Amherst omdat dit printbedrijf over drie Domino N610i persen beschikt: twee hybride persen en één roll-to-roll pers. Dat betekent dat de etikettenconverter uiteenlopende printservices kan aanbieden, afhankelijk van de behoeften van hun klanten.

‘Hoewel een groot deel van onze groei in de afgelopen jaren te danken is aan onze digitale capaciteiten, is het voor ons en voor onze klanten belangrijk om toegang te hebben tot zowel digitale als flexotechnologieën. Elk scenario is anders en flexo heeft zijn plaats’, benadrukt Beaton. ‘Het etiket in kwestie hadden we kunnen produceren op een van onze flexopersen, maar omdat de oplage zo klein was, zou dit duurder zijn uitgevallen. We moeten de pers namelijk instellen en voor elke kleur een aparte plaat maken.’

Experts in inkt

De krachtige witdekking van de pers en het uitgebreide kleurenpalet, inclusief oranje en violet, droegen bij aan de uitstraling van het etiket: ‘Met witte inkt op het gemetalliseerde folie wisten we de tekst een vergelijkbare uitstraling en contrast te geven als bij knock-out op een witte ondergrond. We hebben in het etiketontwerp verschillende witte kleurverlopen en kleurvlakken toegepast, zoals de ijs- en waterreflectie. De hoge dekkingsgraad van Domino's witte inkt gaf die kleurverlopen meer karakter’, legt Smith uit.

‘De extra kleurmogelijkheden helpen zeker bij dit soort projecten’, aldus Beaton. ‘Het is soms moeilijk om groene tinten goed te krijgen. Omdat we de luxe hadden dat we het standaard CMYK-palet met die extra kleuren konden uitbreiden, wisten we het neongroen van het noorderlicht veel nauwkeuriger te treffen.’

Bron en foto’s: Domino


Geen nieuws missen? Ontvang iedere week het laatste nieuws in je inbox