Abonneren  Inloggen

Brievenbusreclame en zelfregulering: hier moet je op letten als marketeer

25 juli 2024

Dat het bereiken van (nieuwe)klanten en donateurs effectief is met post, is een bewezen feit. Recent onderzoek* laat zien dat de overall waardering voor post de afgelopen jaren is toegenomen. Daarbij geeft de consument aan dat post steeds vaker relevante informatie bevat. Dit is mede te danken aan dat de markt data steeds beter segmenteert, maar ook aan initiatieven om zelfregulering te verbeteren. Maar waar bestaat die zelfregulering zoal uit? Waar moet je op letten als adverteerder?

Als adverteerder dien je rekening te houden met uiteenlopende regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan de Nee- en Ja-stickers en de regels van Stichting Postfilter, slechts één initiatief binnen de zelfregulering voor post. Deze regels zijn best ingewikkeld en schrikken mogelijk af om post in te zetten in de mediamix. Tegelijkertijd zijn ze belangrijk omdat ze post als kanaal relevanter, effectiever en daarmee waardevoller maken. In dit artikel leggen we in een paar korte punten uit waar je allemaal rekening moet houden om post op een succesvolle én verantwoorde manier in te zetten. Daarnaast laten we zien hoe deze regelgeving post maakt tot het waardevolle kanaal dat het nu is.

1. De introductie van JA-stickers

De geleidelijke transitie naar opt-in gemeentes met de introductie van JA-stickers heeft een golf van veranderingen teweeggebracht. Door de JA-sticker kan alleen reclame worden bezorgd aan ontvangers die actief hebben aangegeven dat te willen. Adverteerders merken dat reclame in opt-in gebieden beter wordt gelezen. De effectiviteit per 1000 folders is hierdoor toegenomen. Resultaat: minder kosten en er belanden minder folders ongelezen bij het oud-papier.

2. Regels per gemeente kunnen verschillen

Verwarring rondom postreclameregels komt ook omdat de opt-in regeling per gemeente kan verschillen. Dit is waar verspreiders een belangrijke rol in kunnen spelen. Zij hebben de expertise om jouw reclamecampagne lokaal compliant te maken en te adviseren over hoe je met jouw boodschap de juiste doelgroep bereikt. Voorbeeld: Verspreiders kunnen een boodschap onder de aandacht brengen bij een gerichte doelgroep, variërend van circa 250 huishoudens in een specifieke wijk tot maar liefst 4,3 miljoen brievenbussen in heel Nederland die aangeven reclame te willen ontvangen.

3. Brievenbusreclame en InMijnBus

Een andere ontwikkeling is dat consumenten zelf kunnen bepalen welke niet gepersonaliseerde reclamepost, zoals folders, ze ontvangen. Dit initiatief speelt in op de behoefte aan relevantie in reclame-uitingen, waardoor adverteerders effectiever kunnen communiceren met hun doelgroep.

InMijnBus, een digitaal platform voor het beheren van reclamevoorkeuren, markeert een stap vooruit richting een duurzamer bezorgmodel voor folders. Dit platform combineert de opt-in met de mogelijkheid voor consumenten om digitaal hun voorkeuren aan te geven welke reclamefolders ze willen ontvangen. Dat kan het folderpakket zijn dat speciaal voor de buurt wordt samengesteld, een persoonlijk samengesteld folderpakket of de keuze voor (tijdelijk) geen folderpakket. Het zorgt niet alleen voor minder verspilling van papier, maar ook voor een efficiëntere en gerichtere verspreiding van reclame.

4. Geadresseerde post en Stichting Postfilter

Een andere vorm van brievenbusreclame is direct mail, oftewel geadresseerde reclamepost aan zowel nieuwe- als bestaande klanten. Hierbij speelt het Postfilter een rol: de ontvanger kan zich uitschrijven voor de post van bedrijven waar zij zelf niet staan ingeschreven. Dankzij Postfilter houd je je verzendbestand schoon en up to date, met een positief effect op het bereik van jouw directmailcampagne. Adverteerders dienen een verwijzing naar het Postfilter te maken op de envelop of in het poststuk zelf. Ook hier geldt dat verspreiders een cruciale rol spelen. Ze adviseren in het plaatsen van de juiste tekstuele verwijzing naar Postfilter op of in de envelop en ontdubbelen jouw database met het Postfilter, zodat jouw boodschap alleen bij de juiste ontvangers belandt.

Als adverteerder dien je rekening te houden met uiteenlopende regelgeving.

Tip: Gebruik de kennis van verspreiders, intermediairs en dataleveranciers

Verspreiders, intermediairs en data-leveranciers hebben de expertise in huis om jou als adverteerder te ontzorgen door ervoor te zorgen dat je compliant bent met wet- en regelgeving en jou te adviseren over hoe jouw boodschap op de juiste plek belandt. Zo benut je de volle kracht die post voor jou kan betekenen én gebeurt dit op een compliant manier. Verspreiders staan in nauw contact met gemeenten, Stichting Reclame Code en DDMA om de juiste regels en praktijken te volgen.

Samenwerken voor een duurzame toekomst

De combinatie van opt-in, personalisatie en aandacht voor duurzaamheid maakt brievenbusreclame tot een krachtige en effectieve manier om jouw boodschap over te brengen. Door in te spelen op deze verschuiving naar gewenste reclame en de mogelijkheden van digitalisering en duurzaamheid te benutten, kunnen adverteerders en mediabureaus de kracht van post benutten. Juist door deze doelgerichte en milieuvriendelijke benadering van reclameverspreiding.

Dit artikel geeft een completer juridisch beeld van de regelgeving voor brievenbusreclame door de jaren heen.

*Onderzoek van PostNL en MetrixLab

Bron: DDMA