Onderhandelingsresultaat werkgevers en vakbonden: nieuwe Grafimedia-cao dichterbij
Werkgevers en vakbonden FNV, CNV en De Unie hebben een onderhandelingsresultaat weten te bereiken voor de nieuwe Grafimedia-cao. Dit onderhandelingsresultaat is ter stemming voorgelegd aan de leden van de vakbonden. Zij hebben tot 7 augustus de tijd om hun stem op dit onderhandelingsresultaat uit te brengen. Stemmen zij hiermee in, dan is de nieuwe Grafimedia-cao na lange tijd rond.
De werkgevers en vakbonden zijn al sinds begin dit jaar bezig met de onderhandelingen over de nieuwe cao. Nu zijn ze toch tot een onderhandelingsresultaat gekomen. Volgens het KVGO zijn de werkgevers blij met het resultaat: ‘Dit doet recht aan de situatie in de branche en aan de situatie van werknemers.’
De belangrijkste afspraken:
- Looptijd: 21 maanden (1 april 2024 - 1 januari 2026)
- Salaris verhogingen: 6% per 1 juli 2024 en 4% per 1 juli 2025
- Eenmalige uitkering van € 100,- bruto op 1 oktober 2024
- Invoeringsafspraken Orba
- Modernisering taalgebruik cao
‘De werkgevers hadden intern veel tijd en overtuigingskracht nodig om toch stappen te kunnen zetten. Het gaat nu eenmaal echt slecht in de branche hier en daar. Ook wij moesten hier een afweging in gaan maken’, meldt De Unie op haar website. ‘Uiteindelijk zijn we tot een onderhandelingsresultaat gekomen dat we neutraal aan de leden voor willen leggen. Neutraal omdat we liever een hogere loonsverhoging willen, maar ook wel inzien dat er gewoon op dit moment niets meer mogelijk is. Naast de loonsverhoging zijn er afspraken gemaakt voor die bedrijven waar het water aan de lippen staat.’
Financieel draagvlak
De uurlonen in de functiesalaristabel worden overeenkomstig bovenstaande loonsverhogingen verhoogd. Bedrijven waar gedurende de looptijd van de cao 2022-2024 een extra structurele loonsverhoging is gegeven mogen deze verrekenen met de loonsverhoging van 1 juli 2024. Bedrijven die de loonsverhoging van 1 juli 2024 financieel niet kunnen dragen, krijgen eenmalig de gelegenheid om deze loonsverhoging deels in vakantiedagen om te zetten. Dit betekent dat werknemers die bij deze bedrijven werken in 2024 1 dag extra vakantie krijgen en dat de werkgevers op 1 juli 2024 in plaats van 6% loonsverhoging, 5% loonsverhoging betalen. Op 1 januari 2025 wordt deze 1% te gelde gemaakt. De extra vakantiedag wordt in 2025 niet meer toegekend.
De looptijd is korter dan in het eerdere voorstel van de werkgevers, toen werd 31 maart 2026 genoemd als einddatum. Het onderhandelingsresultaat is terug te lezen in deze PDF die namens KVGO, De Unie, CNV en FNV is gepubliceerd. De leden van de vakbonden hebben tot 7 augustus de tijd om hun stem uit te brengen. Bij een positief resultaat is de nieuwe Grafimedia-cao officieel.
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief