Print: meer sexy dan ooit tevoren
De markt voor klassiek drukwerk en bijvoorbeeld papieren billboards blijft krimpen, maar print groeit in domeinen als verpakkingen, interieuraankleding en textiel. Enorme groeikansen voor print ontstaan momenteel door de combinatie van digitalisering en slim printen: hierbij wordt het fysieke medium print slim gecombineerd met digitale producten of diensten: print wordt ‘phygital’. De printsector is dan ook allerminst saai of passé, maar juist dynamisch en sexy! Meer weten over ‘phygital print’? Lees verder!
Wie blijft steken bij berichten over dalende printoplagen en volumes bij onder meer dagbladen, magazines en handelsdrukwerk, denkt wellicht dat print een beetje passé is. Zo meldde hoofdredacteur Patricia Veldhuis dat NRC Handelsblad binnen een paar jaar niet meer op papier uitkomt: ‘Wij zijn net als onze lezers van het papier aan het af gaan’. Tegelijkertijd groeit print, mede ingegeven door de revolutie in digitaal drukken en online bestellen. Snelgroeiend is nu ook de trend van hybride communicatie in marketing. Daarbij worden digitale producten of diensten gecombineerd met de fysieke wereld. Papier en print zijn hierin steeds vaker de verbindende schakel. Drie voorbeelden van de kracht van ‘phygital print’ in communicatie en marketing:
Coca Cola: meer verkopen via persoonlijke brochures
Vervang lukrake massacommunicatie door gepersonaliseerde massacommunicatie, en je in te kopen mediavolume voor printmarketing daalt terwijl het rendement stijgt. Goed voor de portemonnee én het milieu! Dat bleek uit een casus van de Belgische supermarktketen Colruyt: een ‘one-size fits all’, glossy reclamefolder van 32 pagina’s werd voorheen huis-aan-huis bezorgd bij 4,7 miljoen huishoudens. Hij werd vervangen door een gepersonaliseerde brochure van slechts 4 pagina’s, met kortingcoupons, op sober papier.
Sindsdien werden elke 2 weken 2,4 miljoen unieke brochures thuisbezorgd, met daarin een selectie van 30 aanbiedingen die optimaal aansluiten bij het actuele klantprofiel. Dat klantprofiel wordt opgebouwd uit digitale data door het gebruik van de klantenloyaltypas in de Colruyt-supermarkt. Gevolg: grote klanten als Unilever en Coca Cola verdienen meer aan – en willen daarom meer betalen voor – advertenties in gepersonaliseerde couponbrochures, dan voor advertenties in Colruyt huis-aan-huis-folders.
Tapp: vrijwel geen e-waste na geconditioneerd transport
Tapp heeft een innovatieve oplossing waarbij op papier bevestigde, minuscule elektronica data logt in het internationale, geconditioneerde transport van gevoelige producten als groente, fruit en bloemen, en op termijn ook vlees, vis en farmaceutische goederen. Denk hierbij aan monitoring van onder meer temperatuur, luchtvochtigheid en schokken.
Uitvinder Niels Postma, directeur van Tapp: ‘Onze papieren oplossing vervangt de gangbare dataloggers die worden gebruikt bij dergelijke transporten. Dat zijn grote apparaten van plastic en metaal, en deze bevatten vaak kwik, kabels en lampen. Deze apparaten eindigen al na eenmalig gebruik op de vuilnisbelten in West-Afrika of Azië. Ze dragen bij aan een wereldprobleem: de gigantische, snelgroeiende berg niet te recyclen e-waste. Tapp heeft als doel de milieuonvriendelijke dataloggers te vervangen. Onze oplossing is de enige die papier gebruikt als basismateriaal voor datalogging in geconditioneerd transport. In het papier zitten chips met daarop software. Die chips zijn gekoppeld aan een sensor die transportcondities meet, die is gekoppeld aan een geprinte batterij, enzovoort. Na gebruik kunnen deze geminiaturiseerde elektronica in de gangbare papier-recyclingstroom worden uitgefilterd, zodat het gebruikte papier kan worden gerecycled. Zo combineert Tapp een vrijwel verwaarloosbare milieu-impact met hetzelfde niveau van productbescherming tijdens transport.’
Atma.io: elk product in de cloud verantwoord
Avery Denison, een wereldleider in verpakkingen en etiketten, heeft Atma.io ontwikkeld: in of op stickers of labels komen ‘digitale triggers’. Bijvoorbeeld QR-codes, RFID-chips of NFC-chips. Deze digitale triggers worden verbonden met atma.io. Elk product krijgt een unieke digitale ID en informatie over elk product wordt wereldwijd ontsloten. Zogenoemde end-to-end-transparantie wordt geborgd door het volgen, opslaan en beheren van alle gebeurtenissen die met dat product verband houden: van bron tot consument. Denk aan CO2-uitstoot, locaties en landen waar het transport doorheen is gegaan.
Deze ontwikkeling sluit goed aan op het Digitale Product Paspoort dat in de Europese Unie tussen 2026 en 2030 verplicht wordt gesteld voor een groot aantal productcategorieën. Als dienstverlenende printprofessional wil je deze oplossing dus graag verwerken in de labels en etiketten die je aanbiedt aan je klanten. Zie verder www.atma.io.
Meeliften met phygital print?
Toepassing van phygital print biedt dus voordelen: van groeiende verkopen en duurzaamheid tot producttransparantie. Daarbij spelen elementen als personalisatie, digitale tracking, meetbaarheid en analyse vaak een ondersteunende rol. Overigens kan phygital print ook leiden tot interactieve media-ervaringen, via elementen die bedrijven toevoegen aan hun gedrukte materialen, zoals de bekende QR-codes en augmented reality. Maar nu jij: versta jij de kunst van het omdenken? Dan liggen er legio kansen in print. Wat kan jouw bedrijf vanuit de aanwezige expertise ontwikkelen in phygital print? Hoe kan jij bouwen aan de printprocessen van morgen, en deze via een toegankelijk printproces aanbieden? Reclames die interactie meten? Geprint behang dat via sensoren verbonden is met de slimme woning? Of misschien een slimme vlag ontwikkelen die temperatuur, luchtvochtigheid en windkracht meet, waarmee we dan nauwkeuriger kunnen meten? Er zijn vast goede ideeën genoeg. Laten we samenwerken om samen aan de toekomst van print te blijven werken!
En bedenk: door digitale technologie en print te koppelen wordt de grafische branche óók sexy voor de jongere generatie. Zo snijdt het mes aan 2 kanten.
Een revolutie in print
- Print is passé? Allesbehalve! Print ondergaat de laatste 8 jaar een metamorfose: Print was enkel visueel (plat)
- Print werd ook functioneel (voorbeeld: isolerend, gepersonaliseerd behang)
- Print wordt nog meer circulair (voorbeeld: nieuwe materialen als Sign Again en ReVink)
- Print wordt slim en dus phygital: dit artikel benoemt eerste oplossingen binnen het ‘printernet of things’.
Dit artikel is powered by Probo. Tekst: Wim Danhof
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief