Drupa 2024: Meer bezoek dan ooit
Na acht jaar afwezigheid vindt van 28 mei tot 7 juni eindelijk weer Drupa plaats: ’s werelds belangrijkste grafische vakbeurs. Kende deze beurs in 2016 nog een overduidelijke westerse dominantie, in 2024 zien we de economische opkomst van Azië als wereldmacht ondubbelzinnig in het standaanbod terug.
Bijna 25% van het standaanbod - 398 stands - op Drupa wordt ingevuld door Chinese bedrijven. Daarmee verslaat China zelfs Duitsland. Azië als geheel neemt zelfs meer dan 40% van het standaanbod voor zijn rekening, met ook India als een snelle groeier, met al ruim tachtig standhouders. Hier vormen prepress-oplossingen de hoofdmoot.
Azië is eigenlijk een lifeline voor Drupa, want zonder de enorme toename van het aantal Aziatische standhouders zou Drupa 2024 qua aantal stands mager afsteken bij Drupa 2016. Toen waren er 1828 standhouders uit 54 landen, nu zijn dat er ondanks de Chinese instroom 1620 uit 51 landen, een afname van 11 procent. Nederland neemt overigens 49 stands af, België 26. Qua bezet beursvloeroppervlak neemt Nederland zelfs de vierde plek in, met 9.500 m2. Op dit punt verslaat Duitsland - met haar imposante, hoogwaardige machine-industrie - China wel. Kijken we tot slot naar het totale beursvloeroppervlak, dan zien we ook daar een vermindering met ongeveer 11 procent: van 158.000 m2 in 2016 naar 140.000 in 2024.
Meer betaald bezoek dan ooit
Veel relevanter is natuurlijk wat er op deze nog altijd immense beurs te halen is aan nieuwe contacten, kennis en inzichten. Veel, als we mogen afgaan op de verkochte entreetickets. Al eind april waren er evenveel toegangskaarten voor Drupa verkocht als het uiteindelijke aantal verkochte tickets in 2016! We kunnen dus ronduit stellen dat de mondiale grafische industrie met reikhalzend verlangen naar deze beurs uitkijkt!
Consolidatie in de westerse wereld
Sinds 2016 is er veel veranderd en zijn sommige dingen hetzelfde gebleven: kijken we naar de grote producenten van productieprinters en analoge drukpersen en prepress- en nabewerkingsapparatuur, dan domineren nog altijd de high-end merken uit Europa, Japan en Noord-Amerika. Zij vertegenwoordigen grote aantallen vierkante meters van de Drupa-beursvloer.
Het zijn echter vooral de grafische productiebedrijven die in de westerse wereld enorm in aantal zijn gekrompen door fusies, overnames en bedrijssluitingen. Neem ons eigen Nederland: het aantal grafische bedrijven is hier in de laatste tien jaar met ruim 30% afgenomen; 70% daarvan bestaat uit drukkerijen. Afgezien van de eenmanszaken, zijn er in Nederland nog 900 drukkerijen, waarvan ongeveer 200 met meer dan 9 medewerkers. Tegelijkertijd is de omzet in de markt voor binnenlands drukwerk het laatste decennium veel minder snel gedaald, namelijk met bijna 15% tot omstreeks 3,5 miljard euro begin 2023 (bron: A&O Fonds, “Grafimedia in cijfers”). Daarmee is de productiviteit per werknemer dus flink gestegen. Dat heeft weer alles te maken met automatisering en steeds productievere productiemiddelen. Maar door deze consolidatie van de totale grafische industrie blijven hoe langer hoe meer de moderne, wendbare en technologisch hoogstaande productiebedrijven over, die we op Drupa terugzien.
Groei in Azië
Terwijl de westerse grafische industrie dus per saldo krimpt, zien we in China, maar ook diverse andere Aziatische landen, een opbouw van een industrie van grafische oplossingen en productiemiddelen. Nu in China nog vooral rondom nabewerking, maar van lieverlee zullen waarschijnlijk ook steeds meer Chinese bedrijven productieprinters, offsetpersen, flexopersen en andere grafische productiemiddelen op de westerse markt brengen, want het innovatietempo en de investeringen zijn er ongekend. Of dat inderdaad het geval wordt, zullen we tijdens Drupa 2028 en Drupa 2032 meemaken.
Tekst: Wim Danhof | Foto: Messe Düsseldorf/ctillmann