Abonneren  Inloggen

Jaarverslag DPG Media: ‘Het is de lezer die de maat slaat, niet de technologie’

11 april 2024

DPG Media heeft in 2023 een omzet gerealiseerd van 1,791 miljard euro, een lichte daling van 2% ten opzichte van vorig jaar. De EBITDA kwam uit op 360 miljoen euro en het nettoresultaat bedroeg 197 miljoen euro, nagenoeg hetzelfde als het jaar daarvoor.

De totale betaalde oplage van de publishingactiviteiten (nieuwsmedia en magazines) bleef nagenoeg constant op meer dan 2,9 miljoen abonnees. Het aantal digitale abonnementen groeide met 10% en wist de daling in print op te vangen. Door het succes van de digitale abonnementen groeide in nieuwsmedia het totaal aantal betalende abonnees alsmede de omzet. DPG Media ziet deze evolutie nog niet bij de tijdschriften. De totale omzet uit de publishingactiviteiten bleef stabiel vergeleken met 2022.

DPG Media verwacht voor 2024 een kleine omzetgroei met onderliggend opnieuw een grote stap vooruit in de digitalisering. De effecten van de stevige inflatie zullen ook in 2024 doorwerken. De uitkomsten van het cao-akkoord in Nederland en de forse extra kosten van de persdistributie in België, zullen een impact hebben op het resultaat.

Online services

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: ‘We sluiten een financieel stabiel jaar af dat aan omzetzijde werd gekenmerkt door onverminderde groei in digitale inkomsten bij de nieuwsmedia en hele sterke resultaten bij online services en radio. Anderzijds hadden nieuwsmedia en tijdschriften te kampen met stijgende personeelskosten en fors opgelopen papierprijzen.’

De inkomsten uit de online services groeiden in 2023 met 10%. Het aantal bezoeken en vergelijkingen die consumenten op diverse platformen deden groeide fors. Volgens DPG Media komt dit vooral door het succes van Independer en Automotive Mediaventions (o.a. Autotrack.nl en Gaspedaal.nl). De inkomsten uit de energievergelijkers in België bleven door een moeilijkere energiemarkt iets achter.

Digitale waarde

Het afgelopen jaar is de focus in de strategie van digitale transitie verder verlegd naar het creëren van meer digitale waarde. ‘Digitale waardecreatie begint bij de consument. Een consument die vaker komt en langer bij ons blijft, is eerder bereid om abonnee te worden. We moeten nog meer waarde aan de consument bieden. Zo boden we de lezer, kijker en luisteraar van onze media zowel meer als betere verhalen en programma’s. We zullen de komende jaren verder blijven investeren in de kwaliteit van onze content, producten en services, vooral digitaal’, aldus Roddenhof.

‘We weten nu dat de digitale transformatie een veel trager proces is dan velen dachten. Het is de lezer die de maat slaat, niet de technologie’, zegt Christian Van Thillo, Executive Chairman van DPG Media in het voorwoord van het jaarverslag. ‘Maar het is wel aan ons om die lezer met de beste journalistiek te verblijden. Daar valt digitaal nog zoveel te winnen. We noemen het digitale waardecreatie, door te investeren in de gebruiksvriendelijkheid van onze apps en sites, video’s, podcasts, nieuwsbrieven, specials en zoveel andere innovaties die onze digitale proposities aantrekkelijker maken voor onze lezers. Maar ook de journalistiek zelf moet digitaal ingrijpend veranderen. Daar zetten onze redacties sterk op in.’

Nieuw avontuur

‘Vorig jaar stond de winstgevendheid van onze nieuwsmedia wat onder druk, maar radio en online services zetten een topprestatie neer’, zegt Van Thillo. ‘En nu staan we voor een nieuw avontuur met de voorgenomen overname van RTL Nederland, die wel nog moet worden goedgekeurd door de Nederlandse mededingingsautoriteit. Televisie gaat door een enorme transformatie, die tien jaar geleden gestart is met de komst van Netflix in onze regio. De toekomst wordt een mix van live kijken en video on demand in een markt waarin opnieuw lokale mediabedrijven het moeten opnemen tegen wereldwijde spelers. In die wedstrijd willen wij de lokale winnaars zijn. Ik heb er het grootste vertrouwen in dat we daar met de voorgenomen krachtenbundeling in kunnen slagen.’

Bron en afbeelding: DPG Media. Het volledige jaarverslag is hier te lezen.


Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief