Column: Boter op het hoofd?
Sinds enige tijd zijn we de gelukkige eigenaren van een recreatieobject. Covid dwong ons in eigen land vakantie te vieren. Het rendement dat de bank ons gaf op de spaarcentjes was zodanig bedroevend dat de keus om te investeren in stenen en dakpannen snel gemaakt was. Het object is ongeveer 20 jaar oud en wat er aan apparatuur in de keuken opgesteld stond, dateerde van het moment van oplevering. Die apparaten gaan kapot. En het lijkt dat ze allemaal dezelfde levensduur hebben want de middelen om te koken, koelen, vriezen en afwassen gaven binnen enkele weken achter elkaar de geest.
Nu waren we hierop min of meer voorbereid, dus we hoefden geen inzamelingsactie op touw te zetten of te collecteren voor ons goede doel. Nieuwe apparaten werden besteld, afgerekend en geplaatst. Door een handige keukenmonteur van het vrouwelijk geslacht die van aanpakken wist en verstand van zaken aan de dag legde. Vrouwen zijn simpelweg beter in de keuken. En dat begint al tijdens de installatie van de machines.
‘Eén boekje houd je, de andere 10 gooi je weg’
Wat me opviel was dat bij de afwasmachine, van het merk ‘Gedegen’, een elftal boekjes met elk 48 pagina’s in verschillende talen beschikbaar werd gesteld. Op recyclepapier gedrukt. Eén boekje behoud je: het exemplaar in je moeders taal. De rest gooi je weg. Ik ken eigenlijk géén mensen die een gebruikershandleiding in het Bulgaars, Frans of Grieks willen bestuderen om hun afwashulp te begrijpen en aan de praat te krijgen. Ik vind daar wel wat van. Dat je tien boekjes onbenut weggooit. Dat is niet goed. Niet goed voor het milieu. De kritische lezer zal mij nu voor de voeten werpen dat de inzet van een energie- en waterverslindende machine om de afwas schoon te maken bepaald géén voorbeeldig milieubewust gedrag vertegenwoordigt. Ik kan deze kritische lezer geen ongelijk geven.
Wanneer de geproduceerde afwasmachines Europa’s grootste witgoedfabriek in Roemenië verlaten, zal niet meteen duidelijk zijn welke eindbestemming ze zullen gaan krijgen. Maar er zal toch een manier moeten bestaan om de lokale consument te voorzien van de benodigde informatie zonder dat er zoveel papier overstuur gaat ...?
Sjors Selger is een ervaren professional, actief in de grafimediawereld in de Benelux.
Deze column verscheen eerder in PRINTmatters magazine nummer 5. Het magazine ook ontvangen?