Positieve trend Kinderboekenweek zet door
De markttrend over de langere termijn is positief voor de Kinderboekenweek. Jaar op jaar neemt de afzet toe, zo meldt het CPNB. Ten opzichte van 2019, 2020 en 2021 is de afzet Nederlandstalige kinderboeken tijdens de campagneperiode van dit jaar gestegen. In vergelijking met pre-coronajaar 2019 ligt de afzet 14% hoger en in vergelijking met 2020 en 2021 respectievelijk 5% en 1% hoger.
Ten opzicht van 2022 ziet de Stichting Collectieve Propaganda ven het Nederlandse Boek een daling van 9%. Dat jaar, waarin de ‘Waanzinnige boomhutverhalen’ van Andy Griffiths en Terry Denton door de boekhandels werd weggegeven als Kinderboekenweekgeschenk, wordt gezien als een uitschieter.
Eveline Aendekerk, CPNB-directeur: ‘We kijken samen met het vak tevreden terug op de afgelopen Kinderboekenweek. Met Sanne Rooseboom als auteur van het Kinderboekenweekgeschenk en Yvonne Jagtenberg als maker van het Prentenboek van de Kinderboekenweek hadden we twee geweldige en enthousiaste ambassadeurs. De afzetcijfers zijn goed en tijdens de campagne was het feest in de boekhandels en de bibliotheken. Maar ook daarbuiten was het feest, met dank aan al die basisscholen en onze partners die volop meededen. Ouders en kinderen kunnen de Kinderboekenweek dit jaar eigenlijk niet gemist hebben.’
De oplage van het Prentenboek van de Kinderboekenweek, Mijn huis is jouw huis van Yvonne Jagtenberg, was dit jaar 31.049. De oplage van alle edities van het Kinderboekenweekgeschenk (inclusief grootlettereditie), Ravi en de laatste magie van Sanne Rooseboom, was dit jaar 323.054.
Lees het volledige bericht, en een verdiepende analyse, op de website van het CPNB.
Geen nieuws missen?