Abonneren  Inloggen

Benelux Online Print Event 2023: geslaagde editie op Nederlandse bodem

30 maart 2023

De 5e editie van #BOPE23 van VIGC werd voor de eerste keer buiten België georganiseerd. In Gorinchem kwam de Belgische en Nederlandse grafische industrie samen voor de nieuwste trends in het online printlandschap. Met 135 registraties en 6 internationale sprekers was het een geslaagde editie.

Of je nu je sporen al verdiend hebt in online print of net de eerste voorzichtige stapjes hebt gezet, BOPE blijft een uitstekende gelegenheid om je horizon te verruimen, je inzichten te verdiepen en van gedachten te wisselen met collega’s.

Social commerce

Bernd Zipper is een vaste waarde op de agenda van BOPE. De gezellige Duitser is al ruim 31 jaar actief in de grafische branche en assisteert grafische bedrijven in hun automatiseringstrajecten. Volgens Bernd wint social commerce in ijltempo aan belang. Hierbij worden sociale kanalen – zoals Facebook, Instagram, maar ook TikTok – in toenemende mate ingezet om print te verkopen.

En ja, ook AI mag niet ontbreken. ‘AI is the biggest invention since Gutenberg started printing’, orakelt Zipper en dit is het ideale moment om op de trein te springen. Zet AI in om die anonieme chatbot op je website wat menselijker te maken of om het werken met robots in de productie te optimaliseren. Met Chat GPT genereer je dan weer een waaier aan productomschrijvingen die je kunt gebruiken om printproducten te promoten op social media. De komst van AI zal in heel wat sectoren diepgaande impact hebben. ‘Don’t panic’, drukt Bernd de zaal op het hart. ‘Maar het is belangrijk om alert te blijven. Digitalisering is immers nooit afgerond.’

Tom Peire van FourPees

Connected automation

Tom Peire, CEO van FourPees en hoofdsponsor van BOPE, zette het publiek weer met beide benen op de grond door duidelijkheid te scheppen in de wirwar aan vakjargon, al dan niet verkeerd gebruikt. Zo is er een fundamenteel verschil tussen ‘digitization’ en ‘automation’. Digitization gaat over het gebruik van computers. Maar dat een proces gedigitaliseerd is betekent niet dat het ook volledig of zelfs maar gedeeltelijk geautomatiseerd verloopt. Naast strategische focus, een uitgekristalliseerde aanpak en de broodnodige skills is het belangrijk om de gehele workflow, online en offline, man en machine, op een slimme manier met elkaar te verbinden. Dankzij connected automation kun je prestatie, transparantie en meetbaarheid naar een hoger niveau te tillen.

Personaliseren op thema

Moderator van dienst, serie-ondernemer en performer pur sang Richard Askam zorgde voor een geanimeerde afsluiter van de voormiddag. We kennen allemaal zijn verhaal van de namen op de Coca-colaflesjes en de gepersonaliseerde voetballen. Deze keer pakt Richard uit met gepersonaliseerde boekjes. Niets speciaals? Think again! Deze boekjes zijn te personaliseren op maar liefst 13 verschillende manieren. Zo kun je personaliseren in namen, karakters, etnische afkomst én op thema. Met thema’s als geletterdheid, inclusie en participatie introduceert hij een hele rits waarden waarmee menig sportclub zich maar wat graag associeert. De brede interesse uit de sportwereld slechts enkele maanden na de lancering, liegt er dan ook niet om.

Jos Steutelings van VIGC

Consolidatie

Na de lunch pakt Roland Keppler, CEO van Onlineprinters, de draad op. Hij schuift enkele afgetekende ‘megatrends’ naar voren: zoals de channel shift van offline naar online en de komst van AI. Daarnaast is overduidelijk sprake van consolidatie in de sector. Onlineprinters zelf deed ongeveer 20 overnames in de afgelopen 5 à 10 jaar om uit te groeien tot een bedrijf met maar liefst 1 miljoen klanten in meer dan 15 verschillende landen. Onder de noemer ‘consumerization’ vat Roland Keppler de almaar oplopende verwachtingen van de klant samen. Snelle leveringen, variabele ordergroottes, een rimpelloos bestelproces en immer handige design tools… De klant verwacht niets minder.

Print anything, anywhere

Voor wie zonder al te veel investeringen in IT toch een graantje wil meepikken van de nog steeds groeiende online print business, is een platform als Cloudprinter een optie. Cloudprinter telt zo’n 1.000 aangesloten bedrijven wereldwijd en ruim 200 drukkerijen. Het idee? ‘Print anything, anywhere in the world.’ Zo kan een internationaal bedrijf via dit platform en de aangesloten drukkerijen, drukwerk lokaal laten vervaardigen. Cloudprinter is een Nederlands bedrijf met zo’n 85 medewerkers en actief in meer dan 100 landen.

E-commerce

Afsluiten deed BOPE met China-kenner Ed Sanders, die het niet per se over print had, maar als geen ander de evoluties in e-commerce wist te schetsen. De ‘shelf e-commerce’ van grote spelers als Alibaba en Amazon moet plaatsmaken voor de ‘content e-commerce’ van nieuwe spelers als Pinduoduo en Jingdong. Hierbij gaan consumenten niet langer via de zoekbalk op zoek naar de producten, maar krijgen ze voortdurend suggesties en kortingen voorgeschoteld. Via gamification verleiden de platformen hun klanten om zoveel mogelijk tijd te besteden binnen de app om zo extra aanbiedingen in de wacht te slepen.

Afsluitend zorgde VIGC nog voor een ‘gesmaakt’ Belgian Beer Café waar de 135 grafische ondernemers gezellig konden bijpraten. Met dit eerste Nederlandse event wil VIGC benadrukken dat ze een volwaardige Benelux-organisatie zijn waar ook Nederlandse grafische bedrijven van harte welkom zijn.

Wil je meer weten over de andere VIGC-events, trainingen of de onafhankelijke consultancy? Neem dan contact op via vigc.be.

Tekst: Stef Verhoeven - Argosgrafix | Beeld: Joni Israeli


Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van PRINTmatters