Abonneren  Inloggen

Thimm investeert 20 miljoen euro in één printer

8 maart 2023

De Duitse verpakkingsdrukker Thimm Group investeert 20 miljoen in een tweede digitale drukpers. De machine komt in de vestiging in Alzey (Duitsland) en sluit perfect aan bij het ‘Internet of Packs’, de digitaliseringsvisie van het bedrijf.

Het 2.500 man tellende familiebedrijf Thimm Group heeft de volgende stap gezet in de digitaliseringsstrategie en investeert 20 miljoen euro in een tweede digitaal printsysteem en bijbehorende randapparatuur. De HP PageWide T1195i-pers zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 in gebruik worden genomen op de site van Alzey, onder Frankfurt. Het nieuwe digitale druksysteem is een belangrijke mijlpaal voor de verpakkingsfabrikant: voor de digitalisering van de toeleveringsketens en om de digitaliseringsvisie van ‘Internet of Packs’ verder te verwezenlijken.

Deklagen voor golfkarton

Na de lancering van het eerste digitale printsysteem bij Christiansen Print in Ilsenburg (zie PRINTmatters 7 2022), committeert Thimm Group zich opnieuw aan de printexpertise van fabrikant HP. Gebaseerd op de markteisen speelt de nieuwe digitale rotatiepers in op de ontwikkeling van het vorige model en biedt hogere snelheden en meer productiecapaciteit, samen met een werkbreedte van 2,8 meter. Innovatieve HP thermische inkjet printkoppen bouwen op uit 6 verschillende drukinkten. De ‘preprint’, het op rol bedrukte papier wordt in een volgende processtap aangebracht op golfkarton.

Aanvulling op flexodruk

Kornelius Thimm, ceo van Thimm Group, beschouwt de uitbreiding van digitale ‘preprint’ als aanvulling op flexodruk als een belangrijk concurrentievoordeel. In het huidige retaillandschap moeten producten namelijk snel en flexibel beschikbaar zijn, aanpasbaar en toch kosteneffectief. Dat heeft ook zijn weerslag op het verpakkingsmanagement. ‘Gezien de toenemende eisen van onze klanten hebben we ons bij Thimm grote doelen gesteld: korte doorlooptijden voor de productie van verpakkingen en displays, geen minimale bestelhoeveelheden, geen extra kosten in de toeleveringsketen en dat alles binnen een duurzaam productieproces. Met ons eerste digitale printsysteem in Ilsenburg hebben we al veel bereikt,’ vertelt Thimm. Zo kan digitaal printen worden gebruikt om een grote verscheidenheid aan printafbeeldingen te produceren zonder extra kosten in de prepress-fase. Dankzij deze print-on-demand-productie worden middelen bespaard en wordt onnodig afval vermeden.

50 meter lang

Thimm heeft de doorlooptijden al met 75% verkort en de minimale bestelhoeveelheden met 90%. ‘Met het tweede digitale druksysteem zetten we een nieuwe beslissende stap vooruit. De printer wordt geplaatst in onze fabriek in Alzey, direct naast de bestaande golfkartonmachine. Dit verkort de doorlooptijd met maximaal twee dagen, omdat het niet langer nodig is om de bedrukte rollen te verplaatsen,’ voegt Thimm toe. Om ruimte te creëren voor het meer dan 50 meter lange systeem, vinden er uitgebreide voorbereidende maatregelen voor de installatie plaats in de fabriek. De installatie start dan in het derde kwartaal van 2023, de ingebruikname is gepland voor het eerste kwartaal van 2024. Samen met de nodige randwerken bedraagt de totale investering voor de nieuwe drukpers zo’n 20 miljoen euro.

Kornelius Thimm, CEO van Thimm Group

Digitaliseringsstrategie

Met de aankoop van de tweede digitale rotatiepers zet Thimm Group haar digitaliseringsstrategie voort. Het doel: ‘We willen de digitalisering van de hele toeleveringsketen bevorderen, ook buiten de verpakkingsindustrie. Om dit te doen hebben we relevante gegevens nodig, evenals digitale en intelligente genetwerkte processen – van de bedrukte papierrol via de verpakkingsproductie tot de detailhandel en de eindgebruiker,’ legt Thimm uit. ‘Een bedrukte verpakking fungeert als informatiedrager omdat dit het enige item is dat door de hele supply chain loopt. De kern van deze visie is digitaal printen, waarmee doorlopende codes in oneindige aantallen op de papierrollen kunnen worden gedrukt.’

Unieke codes

Deze codes geven relevante informatie op verschillende punten in de toeleveringsketen. Ze controleren bijvoorbeeld de eventuele verdere verwerking op het papier bij de machines in de verpakkingsfabriek, geven gegevens over de verkoop van het product door of geven verdere informatie voor eindgebruikers via bijvoorbeeld QR-codes. ‘Onze digitaliseringsvisie is het “Internet of Packs”. Dat wil zeggen het netwerken van machines of objecten in verpakkingsbeheer, analoog aan het Internet of Things. Elk pakket heeft een unieke code en is daardoor overal traceerbaar in de supply chain. Het nieuwe digitale printsysteem zal ons een beslissende stap dichter bij onze visie brengen’, besluit Thimm.

Tekst: Robbert Delfos


Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van PRINTmatters