Abonneren  Inloggen

Vakdag vol vrolijke gezichten

25 mei 2022

De 9de editie van de Vakdag Print & Sign bracht op 24 mei ‘de branche’ weer bij elkaar in het NBC in Nieuwegein. En zoals elk jaar was deze netwerkdag ook nu weer een ‘printfeest’.

De jaarlijkse en uiterst sfeervolle netwerkdag voor de grafimedia-industrie brengt jaarlijks beslissers van productiebedrijven en leveranciers bij elkaar. De combinatie van een mooi verzorgde beursvloer met sprekerssessies in andere zalen biedt de juiste dynamiek om veel relaties de hand te schudden en nieuwe relaties aan te knopen.

Positieve vibe

Wat elk jaar weer opvalt is de positieve vibe die de verzamelde grafici met elkaar creëren. We weten het allemaal: de wereld verandert, de branche verandert, er is papierschaarste, mogelijk een tekort aan offsetplaten, een tekort aan personeel en alle kosten stijgen. Ondanks deze tegenwind zie je bij zo’n samenkomen van vakgenoten het vertrouwen en de moed om door te gaan, om te investeren door verder te kijken. Het thema van deze dag, What’s Next?, sloot daar mooi op aan.

Papierschaarste

De parallelsessies haakten in op de actuele thema’s, zoals papierschaarste (door Hans-Jürgen Caspers van Igepa) en de vraag hoe je wél aan personeel komt (door Aldert van Buuren van Branding Friends). Via sessies als de print to web-toepassing met augmented reality (door Marcel Klok van Koninklijke Joh. Enschedé) en de toepassing van Artificial Intelligence bij beoordeling van verpakkingsdesign (door Julie Dumoulin van Opinry) werden de bezoekers geconfronteerd met disruptieve innovaties in drukwerkland.

Essentiële rol van automatisering

De essentiële rol van automatisering bij het grafische productieproces, maar zeker ook in de combinatie met grafische uitingen voor internet, kwam ruim naar voren dankzij presentaties van Dirk Deroo van Dataline, Philip Cremers van Four Pees en Ramon van Wingerden van Prindustry. Sander Hendrix van Canon ging in op de vraag of inkjet offset vervangt of hoe je de productiemogelijkheden van toner, inkjet en offset in gezamenlijkheid maximaal kan inzetten.

Klimaat op nummer 1

Naast deze vakinhoudelijke parallelsessies kregen belangstellenden de mogelijkheid om 3 ‘keynote’s’ bij te wonen. Prof. drs. Jeroen Smit beet om 12.00 uur het spits af. Hij is als onderzoeksjournalist bekend van DWDD, Pauw en Nieuwsuur en schreef de boeken ‘Het Drama Ahold’ en ‘De Prooi’. Hij benadrukte op enthousiaste maar zeker ook indringende wijze dat leiderschap in de 21-ste eeuw betekent dat je je tot in je vezels realiseert dat we in een enorme transitie zitten en kort samengevat: het klimaat op nummer 1 zetten, ook in bedrijven.

Youtube

Tom Coronel runt naast het racen en winnen ook een aantal succesvolle webshops. Zijn onderneming groeide in de afgelopen 10 jaar uit naar een bedrijf van formaat met omzetten van meer dan 48 miljoen per jaar. Wat begon op de gebruikelijke zolderkamer is nu een onderneming met ruim 50 medewerkers en marktleider in zijn branche. De kern van het zakelijke aspect zijn verhaal was dat iedere ondernemer de ‘digitale verkoper’ moet inschakelen. Gebruik internet, maak filmpjes en realiseer je dat Youtube de grootste zoekmachine is, groter dan Google.

Lachsalvo’s

Afsluitend en absoluut de moeite waard, was het optreden van cabaretier Arnout Van den Bossche met zijn Burn-out voor Beginners. Zijn dolkomische schetsen van voor iedereen herkenbare kantoorsituaties zorgden voor de ene na de andere lachsalvo in de zaal. Geweldig. Met deze karrevracht aan humor konden de bezoekers naar de echte afsluiting; het ideale extra netwerkmoment, het Walking Dinner. Het was een mooie dag.

Tot ziens op de 10de! Vakdag Print & Sign in 2023!

Houd de website in de gaten voor de foto’s van de Vakdag. Bekijk hieronder vast een korte sfeerimpressie van de dag.