Abonneren  Inloggen

Hunkeler Innovationdays 2017: Rotatieprinten de puberteit voorbij

12 november 2018

In februari 2017 organiseerde Hunkeler de tweejaarlijkse Innovationdays, waar alles draait om printen op - en nabewerken van de rol. Deze rotatieworkflow bereikt qua kwaliteit en efficiency ook voor commercieel drukwerk de volwassenheidsfase.

Hunkeler Innovationdays heeft een speciale positie als het uit de hand gelopen open huis van de Zwitserse specialist in af- en oprolsystemen voor rotatieprinters. Ten eerste gaat het evenement alleen over oplossingen voor printen op de rol en ten tweede is de opstelling in de Messe Luzern zeer overzichtelijk. De Messe bestaat uit twee hallen. In één hal vind je catering met rondom stands van met name software- en papierleveranciers en nabewerkingsoplossingen, zoals verpakkingslijnen. De andere hal, het hart van de beurs, biedt orde. En dat hoor je terug van bezoekers. ‘Het is zo overzichtelijk.’ De printerfabrikanten staan links en rechts in rijen opgesteld. En gekoppeld aan hun digitale rotatiepersen vind je de aan- en afvoeroplossingen van de organisator.



Nu ook voor commercieel drukwerk
Waar Hunkeler met het event ooit begon met demo’s voor de wereld van de transactie- en direct mail dringt het aanbod nu ook door tot de wereld van het ‘commerciële’ drukwerk. Hier en daar hoor je, zoals gebruikelijk, nog wat commentaar op de printkwaliteit, maar zoals we allemaal weten, draait het om doelgerichte kwaliteit. De kernvraag is wat de consument ervan vindt. Voor het overgrote deel voldoet de printkwaliteit aan die eisen. Het is nu aan de beslisser bij de grafische onderneming of bij het printbedrijf. Voor drukkers geldt de vraag in hoeverre offsetwerk te migreren valt naar deze rotatieprintmethode en of de stap naar meer geïndividualiseerd werk een markt is om te bewerken. Het extraatje bij deze productiemethode is namelijk dat je kunt personaliseren en versioneren. Voor de traditionele printbedrijven is dit bij uitstek een kans om een stukje van de offsetmarkt te pakken. Dat lijkt overigens makkelijker dan het is, want zaken als colourmanagement horen bij drukkers tot de basisvaardigheden. Bij de meer traditionele print- en mailbedrijven schijnt het daar nog wel eens aan te ontbreken.

Printinnovaties
Printerfabrikanten Canon, Domino, HP, Fujifilm Kodak, Konica Minolta, Ricoh, Screen Xeikon en Xerox toonden hun oplossingen. Er waren zelfs enkele primeurs. Canon introduceerde de Océ ProStream rotatieve kleuren inkjet-productieprinter, waarmee producten met variabele content - van premium direct mail en marketingmaterialen tot gepersonaliseerde catalogi, brochures en boeken - te produceren zijn. De machine draait op een breedte 540 mm, 80 meter per minuut met de nieuwe hoge-resolutie 1.200 dpi Océ DigiDot-printkop. De pers bevat een nieuwe droogtechnologie en de Canon ColorGrip-technologie voor printen op standaardpapier, met of zonder coating.

KBA stond in de hal zonder machines om haar inkjetrotatiepers RotaJet te promoten, waarvan er al vier geplaatst zijn. Twee type L voor boekproductie (in Duitsland en Scandinavië) en twee van type VL aan bedrijven die decoratief printen, zoals kunststof vloeren, aan bedrijven in Duitsland en Oostenrijk. HP kondigde instapmodel PageWide Web Press T235 HD aan. Volgens HP bieden deze nieuwe zogenoemde continuous-feed inkjet web press commerciële print-serviceproviders ‘een zuinig instappunt naar hoge kwaliteit voor digitaal commercieel printen’.

Screen presenteerde een nieuwe inkt, die het mogelijk maakt op standaard gecoat papier te printen. Precoating is daarbij niet meer nodig. Ook de papierfabrikanten spelen in op de behoefte om papier direct, zonder coatingmodule op de pers, te kunnen printen. Arctic Paper presenteerde een innovatie van haar merk G-Print. De Highway-variant voor rotatie-inkjet betreedt de markt met een gecoate versie.



Deze rotatieprinter - de HP PageWide Web Press T240HD - kan tweezijdig en variabel tekst en beeld drukken  

Innovaties bij nabewerking
Dankzij de ingenieurs bij de fabrikanten van nabewerkingsapparatuur horen de barrières van oplage-, formaat- en omvangwisselingen bij bijvoorbeeld boekproducties tot het verleden. De fabrikanten zoeken elkaar daarbij regelmatig op. Zo heb je de voor de hand liggende samenwerkingen tussen printerfabrikanten en producenten van afwerkapparatuur, zoals uiteraard Hunkeler dat doet met de vele partners die zich presenteerden op het event. Ian Ceelen van Amstel Graphics toonde de redactie van PrintMatters een aantal oplossingen met de merken die zij vertegenwoordigen; Hunkeler en Horizon. Van de rol naar vellen met speciale snij- en vouwoplossingen, waardoor je in één run bijvoorbeeld twaalfpaginavellen en achtpaginavellen voorbij ziet komen. Vervolgens gaan de verzamelde vellen als boekblokken in één run de garenloosbindmachine in. In dit geval de Horizon BQ-480 met de nieuwe automatische invoer. Ceelen benadrukte ook de voordelen van de remote service door onder meer Hunkeler. Op afstand meekijken, eventuele problemen verhelpen en door de rechtstreekse verbinding weet je ook tijdig of er reserve-onderdelen nodig zijn.

Ook inpakken in doosjes in dezelfde run
Ook Meccanotecnica ontwikkelde in samenwerking met Hunkeler een oplossing, met een twintig procent hogere output van genaaid gebonden werk dan voorheen. Het blijft fascinerend om te zien. De rol wordt ’gekapt’ tot vellen, die vellen verzameld tot boekblokken, vervolgens genaaid, daarna voorzien van een gelijmd omslag en de driesnijder rond het af. En dat allemaal in één flow. In de naastgelegen hal presenteerde Cikam met haar merk CNC oplossingen die het geheel compleet maken. Want dit enorme efficiënte van-de-rol-proces dat de kern vormt van het Hunkeler-event verdient ook een efficiënte laatste fase. De doosjes-op-maat-machines kunnen de orders die van de nabewerkingslijnen rollen in dezelfde run inpakken en zelfs van individueel in kleur geprint beeld voorzien.

Gerard van den Hoven overtuigde de aanwezigen met een speciale lay-flat-act van het effect van genaaid binden met Meccanotecnica