Abonneren  Inloggen

EDNN heeft eerste hybride labelpers

18 oktober 2018

Etiketten Drukkerij Noord Nederland is het 1e Nederlandse bedrijf bij wie de hybride MPS/Domino labelpers draait. Directeur Vincent Belksma over hun 1e digitale productiemiddel, de EF Symjet: ?Deze investering biedt nieuwe kansen door digitaal drukken van kleine oplages, handige combinaties en personaliseren in combinatie met koudfolie en flexo.'

Voor de aankoop van de nieuwe pers door het bedrijf uit Hoogeveen werden de handen geschud op Labelexpo 2017 in Brussel. In april 2018 is de nieuwe hybride pers tussen de drie flexo-persen geplaatst. Tot dat moment draaide EDNN alleen in flexo. Directeur Vincent Belksma: ‘Je ziet de markt veranderen. De vraag naar kleine oplagen neemt toe. Daarbij gaat het om het schap-aanbod en minder dood kapitaal door voorraadbeperking. Daarnaast bemerken wij groeiende c. Wij werkten alleen in flexo. Ondanks dat onze organisatie flexibel is, bleef de productiewijze toch star. Een setje platen kost zo’n 300 euro. Bij grote oplagen verwatert dat, maar bij een oplage van 10.000 etiketjes tikt dat flink aan. Digitaal drukken is de ideale oplossing voor die vragen.’


Vincent Belksma: ‘Je ziet de markt veranderen. De vraag naar kleine oplagen neemt toe. Daarnaast bemerken wij een groeiende belangstelling voor het personaliseren van etiketten'. 

Bij de Drentse onderneming werken vijftien mensen, allemaal gewend aan het drukken van zelfklevende etiketten in flexo. Op de vraag of naast de investering in de machine (+/- een miljoen euro, red.) nog meer moet gebeuren, zegt de directeur: ‘We trekken wat tijd uit om de machine on the job grondig te leren kennen. Digitaal drukken betekent naast het kunnen verwerken van een hogere orderfrequentie ook extra inzichten in de omgang met data voor personaliseren. Dat moet je niet onderschatten. We zijn daar nu flink druk mee en zetten dat samen op met ons reprohuis Volkers.’

Groei
De onderneming stamt uit 2005, toen de voormalig eigenaar maar nog steeds betrokken Gert Talen met een kleine Mark Andy flexo-labelpers voor zichzelf begon. Nu staan er vier mooie persen naast elkaar. Zo’n tachtig procent van het orderpakket bestaat uit zelfklevende labels voor de voedingsindustrie. Daarnaast produceert EDNN ook voor bijvoorbeeld de cosmetica. Een voorbeeld van de weinige niet zelfklevende producten, maar wel in flinke oplagen, zijn gegomde labels die om de vuilniszakrollen gaan. Sinds drie jaar staat Belksma aan het roer, nadat er twee regionale investeerders in de onderneming stapten. Hij kwam vers het grafische vak in rollen, werkte na de hogere hotelschool zeven jaar bij een bank en twee jaar bij een start up in de bakkerijwereld. ‘Toen kwam dit op mijn pad en deze wereld bevalt prima. Samen zagen we in dat de kracht van dit bedrijf zit in het snel kunnen handelen, dankzij de korte lijnen met de opdrachtgevers. Door dat nu te combineren met de investering in digitaal drukken verwachten we groei.’  (Lees na de foto verder)

Waarom hybride?
De Hoogeveners investeerden in “digitaal”, maar dan wel in een hybride pers van MPS. Deze Nederlandse persenbouwer in Arnhem heeft een lange staat van dienst op flexo-gebied en opereert wereldwijd. Om in te springen op de vraag naar digitaal drukken zocht het bedrijf samenwerking met printspecialist Domino. Het resultaat is een flexo/print-combinatie. Waarom is dat de oplossing voor EDNN? Belksma: ‘Om te beginnen kiezen wij er voor om orders in één run inclusief finishing te produceren. Bovendien weten we dat inkjet de toekomst heeft. We gaan er nu van uit dat zo’n tachtig procent op de MPS digitale orders zullen zijn. Maar de vraag bij retailers is wel om de pms-huisstijlkleur exact toe te passen. Door de hybride uitvoering kunnen we als het nodig is in één run in flexo pms en koudfolie aanbrengen, zes kleuren printen, inclusief reliëf-effect, flexo lakken, stansen, overbodig materiaal loshalen, banen snijden en oprollen. Compleet en efficiënt.’

Luxe uitstraling zonder duur papier
Belksma noemt nog enkele specifieke voordelen van de hybride versie: ‘Collega’s die alleen digitaal draaien, kunnen geen black mark op de achterzijde te plaatsen. Het is niet efficiënt om de rol als nabewerking op zijn kop er nog eens doorheen te moeten voeren.’
Belksma noemt een toepassing als voorbeeld: ‘Zeker bij no-label-look, als het label en de drager transparant zijn, hebben de machines bij de verwerker een markering nodig om te weten waar het volgende label begint. Het dient puur voor registratie op de etiketteerlijn. Wij brengen een black mark aan en draaien de rol via het keerkruis om, om vervolgens digitaal de voorzijde te printen.

We kunnen ook de lijmzijde bedrukken door de drager van het etiket te scheiden, in flexo te bedrukken en het geheel weer samen te brengen, waarna het beprint wordt. En door een specifieke extra inkt in de Domino-unit kunnen we iets aanbrengen waarmee je papierstructuur suggereert. Je hoeft dus geen duur papier te gebruiken om toch de uitstraling van een luxe wijnetiket te krijgen.’


De hybride MPS-Domino labelpers is ook een handige machine voor transparante "no-label-look" etiketten

Positieve reacties van klanten
In aanvang ging de oriëntatie op een hybride machine uit naar Mark Andy, een Amerikaanse persenbouwer waarvan EDNN flexopersen heeft. Die levert ook een hybride machine met in eigen huis ontwikkelde inkjet. De uiteindelijke keuze voor MPS in combinatie met Domino beargumenteert de directeur als volgt: ‘MPS heeft Nederlandse roots en biedt idem support, wat onze mensen fijn vinden, en Domino heeft twintig jaar inkjetervaring. We hebben vooraf getest en ook de klanten laten oordelen over de kwaliteit en de iets meer glossy uitstraling. Dat viel in goede aarde. Vandaar dat we het werk dat we tot nu uitbesteedden met een gerust hart op de eigen machine gaan draaien.'