Publish 02-2010

Visualisatie van kredietcrisis in Nederland

resultaat

Aan het eind van 2008, toen de AEX bijna haar dieptepunt bereikte, trachtte het Financieele Dagblad het dramatische koersverloop in kaart te brengen. Maar hoe kun je zo'n 40.000 slotkoersen overzichtelijk op één krantenpagina verwerken?

'Innoveren staat communiceren in de weg', zo stelde Charles Blow (voormalig graphic director van The New York Times en National Geographic) onlangs op het Nederlands Infographics Congres. Hij doelde daarmee op de onbedwingbare behoefte van ontwerpers om steeds weer een nieuwe beeldtaal te bedenken voor het visualiseren van cijfers. Volgens Blow functioneren de bekende lijn-, staaf- en taartdiagrammen - mits goed toegepast - uitstekend. Zijn lezing op het congres luidde dan ook: 'My journey back to basic' en was een sneer naar ontwerpers die volgens hem lijden aan macintosh masturbation: het tegen beter weten in toepassen van een nieuwe, trendy beeldtaal die lezers niet meteen begrijpen. Met eventueel miscommunicatie tot gevolg.

Bij het ontwerpen van een infographic bevind je je continu in zo'n spagaat: enerzijds het helder en toegankelijk overbrengen van een verhaal, anderzijds het prikkelen van de lezer met een verrassende (visuele) invalshoek. Beide doelen staan op gespannen voet met elkaar, zoals Charles Blow terecht opmerkt. Toch kan het niet zo zijn dat de eeuwenoude staafgrafieken en lijndiagrammen de enige geschikte visualisatiemethoden zijn om de lezer snel te informeren.

Al is het omdat ook deze vormen - inmiddels door iedereen geaccepteerd - ooit voor het eerst aan het grote publiek zijn geïntroduceerd.

Bekijk hier de animatie van deze workshop.

Neem Publish eens op proef voor deze gehele workshop. (Deze gehele workshop staat in Publish 2 2010.)

resultaat04_grafiekfunctie08_pathfinder108_pathfinder209_uitlijnen

Nog geen abonnement op Publish? Klik hier.

Online drukkerij
Briefpapier drukken
www.reclameland.nl


Krijg je dat ene effect maar niet voor elkaar of heb je problemen met bepaalde software? Vraag hier een workshop aan en wie weet maak jij dat effect met de workshop uit de volgende Publish.






* Verplichte velden

Lees in Publish, magazine voor digitaal creatieven:
1119
  • Verslagen van geteste soft- en hardware, websites en downloads
  • Artikelen over o.a. grafische vormgeving, fonts en webdesign
  • Boeiende workshops, columns en interviews
  • Het laatste designnieuws en ontwerpen van collega's
  • Reportages van evenementen
  • En nog veel en veel mee


Nu verkrijgbaar

1119

Zoeken

Publish Login

Gratis account aanvragen Wachtwoord vergeten?

GraficusVakdag

De grafische netwerkdag op 4 februari 2015 voorziet in veel vaknieuws.

Kijk hier>>

Sauerkids

Publish mag 5 exemplaren van het boek Sauerkids weggeven! Vul het formulier in en maak kans.

Kijk hier>>